سایت کاوه خان

ساخت وبلاگ

رئیس جمهوری ترکیه پس از کودتای ناکام به شکار آزادی‌های دمکراتیک رفته است. مطبوعات بین‌المللی رفتارهای او را با مائو و استالین و پل‌پوت مقایسه می‌کنند و می‌گویند کودتای واقعی همین فضایی است که او ایجاد کرده است.

TURKEY-POLITICS-MILLITARY-COUP

رجب طیب اردوغان سوار بر امواج کودتاست. ۶۰ هزار برکناری و انفصال خدمت، ۸ هزار مورد دستگیری، ممنوع خروج کردن دانشگاهیان، ۹۰ روز وضعیت فوق‌العاده، تهدید به از سرگیری مجازات اعدام، بسیج هواداران حزب حاکم در خیابان‌ها و تحکیم قدرت و اختیارات فردی… این‌ تنها بیلان چهار روز پیگردهای پس از کودتای ۱۵ ژوئیه است و این همه، به بهانه حفظ امنیت و یکپارچکی کشور و حراست از حاکمیت قانون.

اردوغان به مصاف همه، اعم از مردم عادی تا روشنفکران و نخبگان رفته است. روزنامه‌نگاران رسانه‌های بین‌المللی رفتارهای چند روزه او را خودکامگی محض خوانده و با رویکردهای مائو و استالین مقایسه کرده‌اند. گروهی می‌گویند کودتای اصلی، همین وضعیت کنونی است و رهبر کودتا نیز کسی جز اردوغان نیست.

درنیه نوول دالزاس – فرانسه: ارتش، پلیس، دادگستری، مراکز آموزش عالی و مطبوعات… در هیچ عرصه‌ای به کسی رحم نشد. سرکوب‌ آغاز شده و پیش می‌رود. پاکسازی‌ها یادآور دوران استالین در ۸۰ سال قبل هستند. در ترکیه کودتای موفقی صورت گرفته است: کودتای رئیس جمهور علیه دمکراسی.

پراودا – اسلواکی: پیش از تلاش برای کودتا نیز ترکیه در مسیری خطرناک افتاده بود. پاکسازی دستگاه اداری و تهدید از سرگیری مجازات اعدام تنها علنی شدن منویات یک فرد خودکامه و تشدید رویکردهای ریاستی اوست.

برلینسکه – دانمارک: وقتی اردوغان صدای اپوزیسیون را خفه کرد، روشن بود که عضویت در اتحادیه اروپا دیگر جای پرسش ندارد. اما این پرسش همچنان باقی است که آیا ناتو موضعی در قبال رویکردهای استبدادی اردوغان دارد یا نه؟ به خاطر جنگ سرد‌، ناتو پذیرفت که ترکیه یا یونان در برهه‌هایی از زمان با دیکتاتوری نظامی اداره شوند. حالا پس از سپری شدن دوران جنگ سرد، ناتو نباید چشم خود را به روی اوضاع ترکیه و واکنش‌های مستبدانه اردوغان ببندد.

تایمز – بریتانیا: چنانچه دولت ترکیه موفق شود که سکولاریسم پر سر و صدای آتاتورک را با اصلاحات محتاطانه‌ و بی سر و صدای حزب عدالت و توسعه گره بزند، آن گاه می‌توان گفت که مسیر مارپیچ یک اتوکراسی خودکامه باز خواهد شد.

فرانکفورتر آلگماینه – آلمان: وظیفه اردوغان حراست از شهروندان ترکیه است؛ نه تحکیم قدرت فردی. ترکیه باید مستقل از موضوع عضویت در اتحادیه اروپا‌، به کنوانسیون‌های حقوق بشری و آزادی‌های اساسی احترام بگذارد. قرارداد همکاری با پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز بر آزادی‌های فردی و حاکمیت قانون تاکید دارند. آیا این‌ها ارزش‌های جامعه غربی هستند؟ این پرسشی نیست که تنها اردوغان به آن بخندد.

ز‌گا – بلغارستان: اردوغان تا کجا می‌تواند پیش بتازد؟ بدیهی است که دگراندیشان و روشنفکران ترکیه همواره مزاحم او بوده‌اند. اما اینک او شهروندان عادی را هم مانند نخبگان در رده دشمنان حاکمیت قرار داده و نتیجه همانند دوران انقلاب فرهنگی در چین و یا حکومت خمرهای سرخ در کامبوج خواهد شد… ترکیه در مسیر یک دیکتاتوری خونین قرار گرفته و اگر جامعه بین‌المللی فشاری علیه این وضع وارد نکند، اردوغان جلوتر می‌رود. اینک او فرصت یافته تا منویات قبلی خود برای تحکیم پایه‌های قدرت فردی را نیز اجرا کند.

دینا – لیتوانی: پاکسازی‌ و تسویه حساب‌‌های پردامنه کنونی در ترکیه یادآور “شکار ساحره‌ها” در قرون وسطی است. این روند را که برای سیطره بر مخالفان عقیدتی اردوغان جریان دارد، می‌توان یک کودتای تمام عیار علیه نهادهای دمکراتیک تلقی کرد.


سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 139 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:27

وکیل مدافع عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی از برگزار شدن اولین دادگاه جرایم سیاسی برای موکلش با حضور هیات منصفه خبر داده است.

عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز

محمود علیزاده طباطبایی گفته است که رسیدگی به پرونده عیسی سحرخیز به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه، اولین دادگاه جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران خواهد بود که با حضور هیات منصفه برگزار خواهد شد.

علیزاده طباطبایی: فکر می‌کنم رسیدگی به پرونده آقای سحرخیز به اتهام توهین به رییس قوه قضاییه اولین دادگاه جرایم سیاسی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران باشد که با حضور هیات منصفه برگزار می‌شود.

طرح تعریف جرم سیاسی پس از سال‌ها فراز و نشیب، ۲۹ اردیبهشت ماه امسال به تایید شورای نگهبان رسید:

تعریف جرم سیاسی به تایید شورای نگهبان رسید

نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران ۱۱ آبان‌ ماه سال گذشته عیسی سحرخیز را در جریان پروژه‌ای با عنوان پروژه نفوذ، همراه با آفرین چیت‌ساز، احسان مازندرانی، سامان صفرزایی و داود اسدی بازداشت کردند. قرار بود سحرخیز به دو اتهام «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، روز ۱۵ اسفند ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شود، اما به دلیل این‌که وکیلان او تا روز دادگاه اجازه مطالعه پرونده را پیدا نکرده بودند، با درخواست آن‌ها زمان دادگاه به تعویق افتاد.

حالا محمود علیزاده طباطبایی در تشریح وضعیت پرونده موکلش به پایگاه اطلاع‌رسانی جماران گفته است که در این پرونده بازپرس ابتدا اتهام فعالیت تبلیغی علیه امنیت نظام را تفهیم کرده و قرار بر اساس آن صادر شده، اما دادیار این اتهام را نپذیرفته و اتهامات فعالیت تبلیغی، اجتماع و تبانی و توهین به رهبری را به آقای سحر‌خیز تفهیم کرده است: «این پرونده به دادگاه انقلاب رفته است و بنده و آقای صالح نیکبخت قرار است از ایشان در این دادگاه دفاع کنیم.»

اتهام دیگر عیسی سحرخیز توهین به رییس قوه قضاییه است که به گفته علیزاده طباطبایی این پرونده به شعبه ۱۰۵۷ ارجاع داده شده است: «اتهام نشر اکاذیب علیه رهبری هم به شعبه ۱۰۵۸ رفته است.»

محمود علیزاده طباطبایی گفته است که در شعبه ۱۰۵۸ ما استدلال کردیم که نشر اکاذیب بر اساس تعریفی که قانون دارد، به طور کلی جرم سیاسی تلقی می‌شود، اما «اتهام توهین به رهبری جزو جرایم ضد امنیت است و به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌شود.»

شعبه ۱۰۵۸ این استدلال را نپذیرفته است.

علیزاده طباطبایی در این‌باره گفته است: «متاسفانه این موضوع را قاضی نپذیرفت و چون در جلسه دادگاه آقای سحرخیز را از زندان نیاورده بودند این جلسه یک بار دیگر تجدید شد و قرار است در یک‌شنبه هفته آینده برگزار شود.»

وکیل مدافع عیسی سحرخیز در مورد اتهام توهین به رییس قوه قضاییه هم گفته است که ما همین استدلال را برای این پرونده در شعبه ۱۰۵۷ ارائه دادیم: «وقتی به قاضی پرونده گفتیم این اتهام جرم سیاسی است، قاضی در ابتدا اطلاعی در این مورد نداشت اما وقتی به قانون مراجعه کرد این موضوع را پذیرفت.»

به این ترتیب شعبه ۱۰۵۷ در این مورد به دادگاه کیفری استان تهران صلاحیت داده است که با حضور هیات منصفه برگزار شود.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 145 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:27

سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ابلاغیه‌ای خطاب به سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی گفته است که نیروی انتظامی باید «با جدیت» با «ناهنجاری‌های عمومی» از جمله در محل برگزاری کنسرت‌ها برخورد کند.

Concert

مسعود جزایری در این ابلاغیه‌ای که پنج‌شنبه ۳۱ تیر صادر شده، گفته است: «مأموریت ناجا در برخورد با ناهنجاری‌های اخلاقی و رفتاری در برخی اماکن از جمله محل برگزاری کنسرت‌ها باید با جدیت انجام شود.»

روز گذشته، چهارشنبه ۳۰ تیر هیئت دولت با اصلاح ماده ۲۰ آیین‌نامه اماکن عمومی برخی از اختیارات نیروی انتظامی در صدور مجوز به برنامه‌های فرهنگی و هنری را محدود کرد.

بر اساس این ماده صدور مجوز اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر به‌عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از جهت بررسی انتظامی و ترافیکی نیروی انتظامی موظف است ظرف ۱۰ روز نظر خود را ارایه و نظم و امنیت محل و مراسم را بدون دخالت در مجوز و محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین نماید.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز سه‌شنبه ۲۲ تیر گفته بود صدور مجوز برای اجرای، تئاتر، موسیقی و نمایش‌های دیگر فقط بر عهده وزارت ارشاد است و نیروی انتظامی دیگر اجازه ورود به لغو کنسرت‌ها، نمایش‌ها و… را ندارد.

در ماه‌های گذشته دخالت نیروی انتظامی و قوه قضائیه بارها موجب لغو کنسرت‌ها در شهرهای مختلف ایران شده بود.

وزیر ارشاد اسلامی درباره دخالت دستگاه قضائی نیز گفته بود: «به غیر از وزارت فرهنگ، دستگاه قضائی نیز همچنان اختیاراتی مبنی بر لغو کنسرت‌ها دارد لذا وزارت فرهنگ تنها می‌تواند با مذاکره از آن‌ها بخواهد اگر در کنسرتی ایراداتی می‌بینند، آن را به وزارت فرهنگ به‌عنوان متولی اصلی انتقال دهند تا برخورد از طریق ما باشد و خودشان مستقیماً وارد نشوند.»

با ابلاغیه جدید معاون ستاد کل نیروهای مسلح به‌نظر می‌رسد برگزاری کنسرت‌ها در ایران همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو خواهد بود.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:27

پیش از ظهر پنجشنبه ۲۱ تیر میدان تاریخی همدان در آتش سوخت. آتش‌نشانان که با تأخیر به محل رسیده بودند موفق شدند ساعت ۱۴ آتش را مهار کنند. سقف‌های تاریخی مغازه‌های پیرامون میدان فروریخت و دو طبقه تاریخی میدان هم در آتش سوخت.

آتش‌سوزی در میدان تاریخی همدان

آتش‌سوزی در میدان تاریخی همدان

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که ظاهراً علت آتش‌سوزی پوسیدگی سیستم برق‌رسانی بوده است. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی در همدان می‌گوید به دلیل آنکه شهرداری همدان کوچه‌های اطراف میدان تاریخی شهر را به پارکینگ تبدیل کرده، مأموران آتش‌نشانی با تأخیر نیم‌ساعته به محل آتش‌سوزی رسیدند.

در این میدان تاریخی سیستم آبرسانی و اطفای حریق وجود ندارد.

در سال ۱۹۲۸ یک معمار آلمانی به نام کارل فریش میدان اصلی شهر همدان را طراحی کرد. شش خیابان با زاویه 60 درجه به این میدان منتهی می‌شوند و این شکل، شهر هر چقدر رشد کند، میدان تاریخی همدان مانند یک ستاره شش پر در مرکز آن قرار دارد. طراح آلمانی فضاهای سبز و پارک‌هایی در اطراف میدان برای شهروندان در نظر گرفته بود که اکنون از آن فضاها کمتر نشانی باقی مانده. همچنین ماهیت تاریخی میدان نیز مخدوش شده است.

میدان تاریخی همدان از سمت شمال به تپه هگمتانه، نخستین پایتخت مادها می‌رسد. شهرداری همدان به رغم مخالفت مردم و سازمان میراث فرهنگی در بخش شرقی حریم درجه یک محوطه تاریخی «هگمتانه» یک پارک‌سوار برای آمد و شد و توقف اتوبوس‌های مسافربری و تاکسی‌ها تأسیس کرده. این پارک سوار دیوار به دیوار بناهای تاریخی کلیسای «استپانوس مقدس»، حمام «ارامنه» و محوطه تاریخی هگمتانه احداث شده است.

بیشتر بخوانید:

گاراژ اتوبوس‌رانی، دیوار به دیوار پایتخت مادها

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 143 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 21:55

وزیر کشور ایران از بازداشت ۴۰ نفر  در جریان کشف یک تونل ۴۰ متری در شهرستان خاش خبر داده و گفته است که قرار بوده از این تونل در عملیات تروریستی استفاده شود.

Khash

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر ماه با اعلام این خبر در همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور گفته است که این تونل در عمق ۲۰ متری زمین و در نزدیکی مراکز نظامی و امنیتی حفر شده است.

خبرگزاری تسنیم اما در خبری درباره همین تونل، با اعلام بازداشت ۱۰ نفر در عملیات مشترک ماموران نیروی انتظامی شهرستان خاش و نیروهای وزارت اطلاعات، بازداشت شدگان را اعضای یک تیم تروریستی‌ معرفی کرده که قصد خرابکاری در مقرهای نظامی و امنیتی را داشته‌اند.

پایگاه خبری پلیس زاهدان درباره عملیات بازداشت این افراد در یک اطلاع‌رسانی محدود اعلام کرده است که «با توجه به پایش‌های میدانی و اشراف اطلاعاتی، ماموران انتظامی و دستگاه‌های امنیتی از حفاری تونلی به‌ قصد خرابکاری در منزلی در همجواری دو مرکز مهم نظامی و امنیتی به وسیله گروه‌های معاند، مطلع شدند.»

پلیس گفته است در بازرسی از خانه‌ای که این تونل در عمق ۲۰ متری آن حفر شده و امکان ۳۰ متر حرکت به‌ سمت مقرهای نظامی و امنیتی در آن وجود داشته، یک ریموت تله انفجاری، مقداری سلاح و مهمات، وسایل حفاری پیشرفته و نقشه‌ مسیر حفاری به سمت مراکز نظامی و امنیتی به دست آمده است.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 143 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:20

دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی از ساخت یک دیوار در مرز مکزیک دفاع کرده بود. یک هنرمند خیابانی دیوار مرزی کوچکی در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود در اعتراض به این سخنان ترامپ در اطراف ستاره او ساخت.

دیوار مرزی در اطراف ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ـ کاری از هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

دیوار مرزی در اطراف ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ـ کاری از هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

در سال ۲۰۰۷ ستاره‌ای به نام دونالد ترامپ برای برنامه‌های تلویزیونی‌اش در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نصب شد. هنرمندی که خود را «مسیح پلاستیکی» (Plastic Jesus) می‌نامد در روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه /  ۲۹ تیر بر روی این ستاره دیواری خاکستری به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر ساخت و بر سر دیوار سیم‌های خاردار و پرچم کوچکی از آمریکا را نصب کرد.

او سپس بر روی وب‌سایت خود تصاویری از تماشاگران این اثر را منتشر کرد که دیوار تمثیلی را احاطه کرده و از آن عکس می‌گیرند.

«مسیح پلاستیکی» فردای ساخت دیوار به شوخی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من این دیوار را خود ساختم و هزینه آن را پرداختم. پولی از مکزیک به من نرسید.»

او پیش از این نیز در ایالت‌های مختلف آمریکا تابلوهایی را در خیابان‌ها نصب کرده بود که شبیه به تابلوی راهنمایی و رانندگیِ پارک کردن ممنوع بودند و بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «همیشه نه به ترامپ».

«همیشه نه به ترامپ»؛ یکی دیگر از کارهای هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

«همیشه نه به ترامپ»؛ یکی دیگر از کارهای هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

این هنرمند خیابانی در وب‌سایت خود نوشته است آثار او تنها لحظاتی در مکانی می‌مانند و بعد برداشته می‌شوند. دیواری که برای ترامپ در هالیوود ساخت نیز مدت کوتاهی بر جا ماند و چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر برداشته شد.

ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود در کنار ستاره کوین اسپیسی، بازیگر مطرح سینما قرار دارد.

پیاده‌روی مشاهیر هالیوود بین بلوار هالیوود و خیابان وین در هالیوود کالیفرنیا واقع است. در این پیاده‌رو صدها ستاره برای بازیگران، فیلمسازان، موسیقی‌دانان، تهیه‌کنندگان، گروه‌های تئاتری و شخصیت‌های تخیلی نصب شده است.

دونالد ترامپ سه‌شنبه از سوی حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان نامزد اصلی این حزب در رقابت‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر / ۱۸ آبان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 134 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:20

بحث درباره حجاب و عفاف و حجاب اجباری و اختیاری بار دیگر بالا گرفته است. رهبر جمهوری اسلامی گفته که بحث الزامی یا اختیاری بودن حجاب، جایی در جمهوری اسلامی ندارد. فرمانده کل سپاه پاسدارن هم گفته که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است. عکس باحجابی از وزیر امور خارجه ایران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود.

admin-ajax

کارتون از رضا مختارجوزانی

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگاری که این روزها نامش با کمپین “آزادی‌های یواشکی” و تلاش برای لغو حجاب اجباری در ایران پیوند خورده، در صفحه اینستاگرام خود عکسی از محمد‌جواد ظریف منتشر کرده است که مقنعه به سر دارد. او در شرح این عکس خطاب به وزیر امور خارجه ایران نوشته است که باید مردانی را به چالش کشید که می‌گویند زنان هیچ مشکلی با حجاب اجباری ندارند: «جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اخیرا گفته زنان توریست در ایران هیچ مشکلی با حجاب ندارند، آن‌ها به فرهنگ ما احترام می‌گذارند.»

علی‌نژاد ضمن ادای احترام به تلاش وزیر امور خارجه ایران در راه مذاکره با دیگر کشورها، از او خواسته است که به عکس با‌حجاب خود نگاه کند: «برای‌تان غریبه است؟ مضحک است؟ بی‌احترامی یا توهین است؟ دقیقا این حس همه زنانی است که به حجاب اجباری اعتقادی ندارند.»

این روزنامه‌نگار ایرانی با انتقاد از حجاب اجباری نوشته است که دیدن چهره زنان در حجاب تحمیلی، شاید برای محمد‌جواد ظریف و برخی دیگر از مردان عادی شده باشد، اما برای زنی که حجاب انتخابش نیست، این اجبار توهین است: «ما علیه حجاب و انتخاب کسی نیستیم اما کسانی مثل شما معمولا علیه حق انتخاب ما هستند.»


مسیح علی‌نژاد: اگر می‌گویید قانون قانون است و باید به هر قانونی احترام گذاشته شود …، برده‌داری هم یک زمانی قانونی بود. با این منطق، قوانین ظالمانه علیه بشر هیچ‌گاه نباید تغییر می‌کرد. هر بار که خواستید بگویید زنان ایران و دنیا با حجاب از نوع اجباری‌اش هیچ مشکلی ندارند و به فرهنگ مردم ایران احترام می گذارند، حتما به این عکس نگاه کنید تا شاید یادتان بیاید که بسیاری از ما زنان با این هویت دوگانه داشتن، با این حجاب دروغین تحمیل شده به دست قانون مشکل داشتیم. به این عکس نگاه کنید و به یاد بیاورید که حجاب اجباری فرهنگ مردم ایران نیست، بلکه یک قانون تبعیض‌آمیز است که باید تغییر کند.


تلاش‌ برای توجه دادن افکار عمومی به موضوع حجاب اجباری و کوشش‌ها برای اختیاری کردن حجاب در ایران اما به “جنگ نرم” تعبیر می‌شود و مقام‌های عالی‌رتبه مذهبی، سیاسی و حتی نظامی در مقابل آن موضع می‌گیرند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی در سخنرانی اخیر خود به این موضوع پرداخته و گفته است که بحث‌های انحرافی همانند الزامی یا اختیاری بودن حجاب جایی در جمهوری اسلامی ندارد.

با توجه به این اظهارات احتمالا برخوردها با طرح موضوع حجاب اختیاری بیش‌تر و سنگین‌تر می‌شود.

علی خامنه‌ای همچنین گفته است: «نمی‌شود گفت ما عرضه مشروبات الکی را آزاد کنیم و بگوییم مردم نخورید. شارع مقدس برای این موضوع شلاق قرار داده، یعنی این جوری نیست که فقط به نکنید گفتن اکتفا کند.»


علی خامنه‌ای: اگر چنانچه معلوم شد چیزی از نظر شرع حرام است، حکومت اسلامی موظف است که در مقابل این حرام بایستد. حالا راهی که انتخاب می‌کند چه راهی است، آن بستگی دارد به اینکه تدبیرش چه باشد. بنشینند راه درست را انتخاب کنند. بایستی بایستند.


رهبر جمهوری اسلامی به فضای مجازی بدبین است و این بدبینی را در زمینه حجاب و عفاف هم مطرح کرده است.

او با تکرار مواضع قبلی خود گفته است که از فضای مجازی برای ترویج بی‌عفتی استفاده می‌شود: «می‌بینید انگیزه‌هایی را که برای ترویج بی‌عفتی -نه بی حجابی- در جامعه وجود دارد و دارند تزریق می‌کنند. این ابزارهای جدید مانند فضای مجازی و غیره به این فضا کمک می‌کنند. در مقابل این‌ها حکومت اسلامی وظیفه دارد بایستد.»

خامنه‌ای اما خواهان کنار گذاشته شدن روش‌های غلط، تند و ناکارآمد در برخورد با بی‌حجابی شده است: «جلوگیری طرق مختلفی دارد. بله ممکن است شما بگویید فلان روش، روش غلط، تند یا ناکارآمدی است و فلان روش، روش بهتری است. این‌ها بحث دیگری است اما در این‌که باید مواجهه و مقابله کرد، در این کسی نباید تردید کند.»

“بی‌غیرتی” از کجا می‌آید؟

اظهار‌نظر رهبر جمهوری اسلامی درباره حجاب اختیاری می‌تواند نشانی از گسترده شدن این بحث و تا عالی‌ترین سطح حاکمیت باشد، اما سوی دیگر ماجرا این است که علی خامنه‌ای اظهار نظرهای زیادی درباره مسائل روزمره زندگی شهروندان دارد.

از سوی دیگر مساله تغییر سبک زندگی از جمله مسائلی‌ست که حساسیت و توجه رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخته و به نظر می‌رسد که او از این ناحیه احساس خطر می‌کند.

با توجه به این رویکرد رهبر جمهوری اسلامی، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ایران هم روز چهارشنبه ۳۰ تیر گفته است که مشکل بی‌حجابی از بی‌غیرتی و بی‌حیایی است: «ما باید روی این دو عامل متمرکز شویم. برخی به اندازه یک خروس غیرت ندارند.»

فرمانده سپاه پاسداران خواستار مطالعه برای رسیدن به پاسخ این پرسش شده است که این “بی‌غیرتی” از کجا می‌آید؟

او گفته است که شاید این مساله ناشی از لقمه‌های حرام و رشوه‌ها و فسادها باشد.

جعفری همچنین گفته است که باید توجه داشت اگر در جنگ سخت تعداد کمی عملیات موثر نیاز بود، در عرصه جنگ نرم صدها و هزاران عملیات لازم است: «یکی از این عرصه‌ها عفاف و حجاب خواهد بود.»

او پرداختن به حجاب و عفاف را “جهاد خیلی بزرگ‌تری” خوانده که ممکن است در مقایسه با جنگ سخت، سال‌ها طول بکشد و در این مسیر باید برنامه‌ریزی‌ها بلندمدت باشد و سرمایه‌گذاری‌ روی کودکان و نوجوانان انجام شود. سنین هفت تا ۱۴ سالگی از نظر فرمانده سپاه مهم‌ترین دوران در اثرپذیری فرد هستند و باید در طول این مدت، تلاش ویژه‌ای برای نهادینه‌کردن عفاف و حجاب در فرد انجام شود.

hejab_rezajozani_20150722

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 146 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 20:20

دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در رقابت‌های انتخاباتی از ساخت یک دیوار در مرز مکزیک دفاع کرده بود. یک هنرمند خیابانی دیوار مرزی کوچکی در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود در اعتراض به این سخنان ترامپ در اطراف ستاره او ساخت.

دیوار مرزی در اطراف ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ـ کاری از هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

دیوار مرزی در اطراف ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ـ کاری از هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

در سال ۲۰۰۷ ستاره‌ای به نام دونالد ترامپ برای برنامه‌های تلویزیونی‌اش در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود نصب شد. هنرمندی که خود را «مسیح پلاستیکی» (Plastic Jesus) می‌نامد در روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه /  ۲۹ تیر بر روی این ستاره دیواری خاکستری به ارتفاع ۱۵ سانتی‌متر ساخت و بر سر دیوار سیم‌های خاردار و پرچم کوچکی از آمریکا را نصب کرد.

او سپس بر روی وب‌سایت خود تصاویری از تماشاگران این اثر را منتشر کرد که دیوار تمثیلی را احاطه کرده و از آن عکس می‌گیرند.

«مسیح پلاستیکی» فردای ساخت دیوار به شوخی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من این دیوار را خود ساختم و هزینه آن را پرداختم. پولی از مکزیک به من نرسید.»

او پیش از این نیز در ایالت‌های مختلف آمریکا تابلوهایی را در خیابان‌ها نصب کرده بود که شبیه به تابلوی راهنمایی و رانندگیِ پارک کردن ممنوع بودند و بر روی آن‌ها نوشته شده بود: «همیشه نه به ترامپ».

«همیشه نه به ترامپ»؛ یکی دیگر از کارهای هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

«همیشه نه به ترامپ»؛ یکی دیگر از کارهای هنرمند خیابانی «مسیح پلاستیکی»

این هنرمند خیابانی در وب‌سایت خود نوشته است آثار او تنها لحظاتی در مکانی می‌مانند و بعد برداشته می‌شوند. دیواری که برای ترامپ در هالیوود ساخت نیز مدت کوتاهی بر جا ماند و چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر برداشته شد.

ستاره دونالد ترامپ در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود در کنار ستاره کوین اسپیسی، بازیگر مطرح سینما قرار دارد.

پیاده‌روی مشاهیر هالیوود بین بلوار هالیوود و خیابان وین در هالیوود کالیفرنیا واقع است. در این پیاده‌رو صدها ستاره برای بازیگران، فیلمسازان، موسیقی‌دانان، تهیه‌کنندگان، گروه‌های تئاتری و شخصیت‌های تخیلی نصب شده است.

دونالد ترامپ سه‌شنبه از سوی حزب جمهوری‌خواه به‌عنوان نامزد اصلی این حزب در رقابت‌های نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معرفی شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در هشتم نوامبر / ۱۸ آبان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 140 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

در تاریخ معاصر ایران، دو دوره وجود دارد که با وجود فاصله‌ای ۳۰ ساله، در سرشت خود نزدیکی و قرابت‌هایی ژرف داشتند: نیمه نخست دهه هفتاد یعنی سال‌هایی که دولت سازندگی شتابان برنامه‌های توسعه ایران را پیش برد، همچون نیمه نخست دهه چهل که محمدرضا شاه پهلوی برنامه‌های انقلاب سفید و اصلاحات ارضی را اجرا کرد، تغییرات و پیامدهای گسترده‌ اجتماعی و اقتصادی بر جای گذاشت.

riot eslamshar

عکسی از شورش اسلامشهر در ۱۳۷۴ که به دنبال افزایش قیمت کرایه‌های حمل و نقل رخ داد

در تصادفی تاریخی میان گفتارها و تئوری‌های منتقد برنامه‌های توسعه اقتصادی ‌این دو دوره، می‌توان این فرضیه را طرح کرد که اگر انقلاب بهمن ۱۳۵۷ را تا حدی نتیجه تغییرات در ساختار اجتماعی و طبقاتی و اقتصادی ناشی از انقلاب سفید و اصلاحات ارضی بدانیم، شورش‌های حاشیه‌نشینان مشهد، اسلام‌شهر و اراک را نیز باید پیامد اجرای برنامه‌های توسعه در سرزمینی جنگ‌زده دانست که تورم ۵۰ درصدی و بیکاری، آن را در آستانه انفجار قرار داده بود.

چه در تئوری توسعه نامتوازن یرواند آبرهامیان که توسعه اقتصادی و رشدنیافتگی سیاسی در آستانه انقلاب ۱۳۵۷ را طرح می‌کند، چه برای نویسندگان تئوری «تهیدستان شهری»، چه در میان جناح چپ خط امامی شاغل در دفتر تحقیقات استراتژیک اوایل دهه ۷۰ که بی‌توجهی هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری وقت به توسعه سیاسی را دلیل شورش‌ حاشیه‌نشینان در دهه ۷۰ می‌داند، اجرای شتابان برنامه‌های توسعه اقتصادی و اعتراضات ناشی از آن در مرکز توجه قرار گرفت.

به یک معنی نیمه نخست دهه ۴۰ و ۷۰ ایران سر آغاز توسعه اقتصادی مرکزگرا است که یک پیامد مشترک دارند: مهاجرت روستاییان به شهرها. روستاییانی که به عنوان در آستانه‌ماندگان شهرها، در مناطق فقیر نشین و حاشیه شهرها مستقر می‌شوند.

تاریخ حاشیه‌نشینی در ایران، تاریخ برنامه‌های توسعه اقتصادی این کشور هم هست.

فضاهایی مرزی یا بعضاً جنوبی شهری همچون تهران که در حکم «پسماند» فرایند توسعه و مدرنیته ایران تلقی می‌شوند، گاهی می‌توان بیرون یا درون کمربند سبز و یا همان حریم شهر باشد.

با این حال آنچه به عنوان عناصر مشترک و دائمی این فضاهای به چشم می‌خورد تراکم غیرعادی جمعیت، شهرسازی و خانه‌سازی غیر استاندارد، کمبود فضاهای سبز، فقدان وسایل نقلیه کافی و بحران‌های بهداشتی همچون سیستم‌های انتقال پسماند و پساب است.

در ایران، تهران به عنوان پایتخت، شهری است سرشت‌نمای تاریخ متناقض توسعه اقتصادی و شهری. در این شهر نه تنها ترسیم کمربند سبز یا حریم شهری سال‌ها محل جدال بود بلکه مناطقی جنوبی و قدیمی همچون شهرری نیز سرنوشتی برزخی داشتند و هر از چندی سخن از جدایی و تجزیه‌شان از پایتخت بود.

شهرری که به اعتبار تقسیمات شهری و کشوری از جمله مناطق تهران به شمار می‌آمد، خود در جریان برنامه‌های توسعه در حاشیه قرار گرفت. حاشیه‌ای در حکم «پسماند» توسعه‌ای مرکزگرا که کمترین توجهی به توسعه پایدار و یا استانداردهای زیست محیطی‌‌ حاشیه شهرها نداشت. شورشی که در «کوی طلاب» مشهد در سال ١٣٧١ اتفاق افتاد، نشانه‌ای از همین جدال حاشیه و مرکز بود؛ شورش وقتی آغاز شد که دولت بدون فراهم کردن هیچ‌گونه امکاناتی برای اقشار کم‌درآمد آن محله، دست به کار تخریب خانه‌های غیر مجاز شد.

شهرری و پسماندهای شمال شهر

به طور عینی، شهرری مثال خوبی است تا مابه‌ازای این رویکرد در برنامه‌های توسعه ایران را به تصویر بکشد: فضولات و پسماند شمال تهران به جنوب این شهر سرازیر می‌شوند و شمار متعددی از معضلات زیست محیطی را با خود به همراه می‌آورند. اینک جنوبی‌ترین نقطه تهران، شهرری خود به پدیده‌ای برای مشاهده و ارزیابی بحران‌های فزاینده محیط زیست در تهران بدل شده است.

آن طور که محسن شوکتی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری می‌گوید، روزانه بیش از دو  هزار تن پسماند و فضولات به شهرری وارد می‌شود. این حجم عظیم پسماند از کانال‌های آب فیروزآباد و سرخه حصار و اغلب از شمال شهر به این منطقه سرازیر می‎‌شوند.

شهرری منطقه‌ای است که علاوه بر چشمه علی با کارخانه‌های رنگرزی، سنگشویی و قالیشویی‌اش شناخته می‌شود. در واقع اغلب کارخانه‌های رنگرزی و قالیشویی در سطح تهران در این منطقه واقع شده است، اما به گفته اداره محیط زیست شهر ری، هیچ‌یک از این واحدها به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز نیستند.

بیش از ۵۰ واحد از کارخانه‌های آلاینده رنگرزی، سنگشویی و قالیشویی انواع مواد شوینده و پاک کننده که با آن پارچه و لباس‌می‌شویند را به منابع آبی وارد می‌کنند.

همچنین شماری از این کارخانه‌ها در فرایند خود از سنگ نمک استفاده می‌کنند که این خود نیز موجب شوری شدید آب در این منطقه شده است. به علاوه، این کارخانه‌ها حجم عظیمی از آب‌های زیرزمینی را به صورت غیر مجاز برداشت می‌کنند.

shahre rey 3 akbar tavakoli

واحدهای چربی‌گیری نیز روزانه در شهر ری ۷۰۰ تن مواد مختلف تولید می‌کنند که بخش عمده‌ای از روغن‌ها در فرایند چربی‌گیری به صورت پسماند در محیط رها می‌شود، پسماندهایی که به آلودگی‌های اساسی زیست محیطی در این منطقه دامن زده است.

در سال‌های اخیر سرازیر شدن فاضلاب‌های خانگی به سطح جوی‌های شهرری در منطقه ۲۰ تهران همواره معضل عمده ساکنان این منطقه بوده است. معضلی که باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی فراوان به ویژه متصاعد شدن بوی نامطبوع شده و ساکنان این منطقه را به ستوه آورده است.

تخلیه نامناسب و لایروبی نکردن برخی کانال‌های آب سطحی در شهر ری به سکون آب و تبدیل آن به لجن منجر شده و به تکثیر جانورانی مثل سوسک و موش انجامیده است. تکثیر جانوران موذی در شهرری چنان افزایش یافته که بسیاری از مردم به موش بست و درزگیر روی آوردند.

علاوه بر این، به گواهی اداره محیط زیست شهر ری، روزانه بیش از ۱۳۰۰ تن پلاستیک بازیافتی از مناطق مختلف شهر تهران جمع آوری شده و در واحدهای بازیافتی شهرستان ری به فروش می‌رسد. با این حال و به این علت که در مرحله شست و شو، برای بازیافت از نمک زیادی استفاده می‌شود و در واقع مرحله بازیافت به درستی صورت نمی‌گیرد، مساحت زیادی از زمین‌های کشاورزی شهرری به شوره‌زار و نمک‌زار بدل شده است.

سالانه دست‌کم ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب سطحی از شهر تهران به شهرری وارد می‌شود. در طول این مسیر به دلیل فاضلاب‌ها و زباله‌هایی که وجود دارد آب‌های سطحی آلوده شده و همگی تبدیل به فاضلاب می‌شوند.

جنوب تهران، کشاورزی با فاضلاب

اما ماجرای آب‌های آلوده به اینجا ختم نمی‌شود. اکنون ۵۰۰ هکتار یا بیش از ۴۰ درصد از مزارع جنوب شهر تهران که عمدتاً در شهر ری واقع شده با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

این جریان تصفیه نشده آب تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان شمرده می‌شود.

کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گزارش خود در این باره می‌گوید: «آبیاری مزارع جنوب شهر تهران با فاضلاب مشکل امروز و دیروز نیست و بیش از یک دهه سابقه دارد».

شهر تهران جزو ۱۰ شهر آخر دنیاست که شبکه آب و فاضلاب ندارد. این در حالی است که  با وجود تدوین طرح جامع فاضلاب تهران، این برنامه هنوز به اجرا در نیامده است. در حال حاضر تنها برای ۲۰ درصد از جمعیت تهران، شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب ایحاد شده است، در حالی که باقی فاضلاب تولیدی جمعیت به زیرزمین می‌رود یا در سطح زمین پخش شده و آلودگی ایجاد می‌کند.

اما در این میان مناطق جنوبی تهران از نظر تصفیه فاضلاب وضعیت بحرانی‌تری نسبت به سایر مناطق این شهر دارند. در حال حاضر بیش از دو میلیون مترمکعب فاضلاب شهری و همچنین پساب در بیش از ۱۷ هزار واحد صنعتی در جنوب تهران و معابر و اراضی کشاورزی رها می‌شود.

ورود فاضلاب از شمال شهر به زمین‌‌های کشاورزی و صیفی‌کاری در جنوب تهران به حدی است که به گفته استاندار تهران در این مناطق کل صیفی‌جات با فاضلاب آبیاری می‌شود.

در میان معضلات پرشمار زیست محیطی در جنوب تهران، سال‌هاست که سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری و اداره آبفا یکدیگر را مسئول می‌دانند. اما آیا وقت آن نرسیده که فراتر از تصویب بودجه و فرافکنی دستگاه‌های اداری و اجرایی، استانداردهای زیست محیطی نیز در مرکز توجه عمومی قرار بگیرند؟

اکنون در پس زمینه بحران‌های زیست محیطی و کیفیت پایین زندگی، بار دیگر با این پرسش مواجه خواهیم شد که طرح جدایی این منطقه جنوبی از پایتخت تا چه حد می‌تواند شهرری را از اینکه پسماندِ تهران باشد برهاند؟ و آیا پیش از هر چیز وقت آن نرسیده که فعالان و گروه‌های مردم‌نهاد زیست محیطی برای جا انداختن استانداردهای محیط زیست، مداخله‌ای نظری در برنامه‌های توسعه داشته باشند؟


بیشتر بخوانید:

محیط زیست، غایب بزرگ در سیاست‌های برنامه ششم

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 154 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 19:19

«شکارچیان روح» یک فیلم بلاک‌باستر است که به کارگردانی ایوان رایتمن و بر گرته فیلم‌هایی مانند جنگ ستارگان با درآمیختن افسانه‌های کهن مبتنی بر دیو و جن و پری با زندگی روزانه انسان معاصر، نخستین بار در سال ۱۹۸۴ اکران شد و در گیشه هم موفقیت‌هایی به دست آورد. روایت تازه‌ای از این فیلم دوشنبه هفته گذشته در سینماهای جهان اکران شده است.

لزلی جونز در معرض تهاجم نژادپرستانه

لزلی جونز در معرض تهاجم نژادپرستانه

در روایت تازه «شکارچیان روح» به کارگردانی پل فیگ، ارواح خبیث به شهر منهتن هجوم می‌آورند و زندگی مردم را مختل می‌کنند، منتها این بار چهار زن با بازی ملیسا مکارتی، کریستن ویگ، کیت مک کینون، لزلی جونز و کریس همس ورث اهالی نیویورک را نجات می‌دهند. در میان این زنان قهرمان یک زن سیاه‌پوست هم هست: لزلی جونز. عده زیادی از کاربران بسیج شده‌اند و با ایجاد مزاحمت‌های نژادپرستانه و دشنام‌گویی به این بازیگر رنگین‌پوست مخالفت خود را با روایت تازه «شکارچیان روح» آشکار کرده‌اند. این مخالفت‌ها تا آن حد است که موفقیت تجاری فیلم را تحت‌الشعاع قرار داده و سایت توئیتر را هم به واکنش واداشته است.

لزلی جونز، روز گذشته اعلام کرد که به خاطر افزایش روزافزون مزاحمت‌ها و توهین‌های نژادپرستانه آکانت توئیترش را مسدود می‌کند. او نوشت: «امشب با اشک و دلی که به درد آمده، توئیتم را می‌بندم.»

از وقتی که اعلام شد بازیگران روایت تازه «شکارچیان روح» زن هستند و در میان آن‌ها یک زن سیاه‌پوست هم هست، طرفداران این مجموعه فیلم عام‌پسند که اغلب آن‌ها مردان جوان علاقمند به فیلم‌های حادثه‌ای‌اند در شبکه اینترنت بسیج شده‌اند و به شکل سامان‌یافته‌ای تهاجم و دشنام‌گویی‌های نژادپرستانه بر ضد لزلی جونز را آغاز کرده‌اند.

پس از اکران «شکارچیان روح» این دشنام‌گویی‌ها اوج گرفت، تا آن حد که لزلی جونز برای نشان دادن ابعاد آن، دشنام‌ها را منتشر کرد. بسیاری از کابران این بازیگر ۴۱ ساله و سرشناس سیاه‌پوست را با کلماتی مانند «میمون»، «شامپانزه» و «کینگ کونگ» مورد خطاب و عتاب قرار داده بودند.

کار به آنجا کشید که جک دورسی، مدیر عامل شرکت توئیتر به کاربران شخصاً اخطار داد و از آن‌ها خواست که حرمت بازیگر آمریکایی را نگه دارند و به آزادی بیان احترام بگذارند.

شکارچیان روح: چهار قهرمان زن به جای چهار قهرمان مرد

شکارچیان روح: چهار قهرمان زن به جای چهار قهرمان مرد

در این تهاجم و تعرض رسانه‌ای برخی روزنامه‌نگاران هم شرکت دارند. روز گذشته هالیوود ریپورتر گزارش داد که توئیتر حساب کاربری میلو اناپولوس دبیر تکنولوژی وب‌سایت بریت‌بارت را به دلیل توهین نژادپرستانه به لزلی جونز مسدود کرده است.

برآورد می‌شود که دست‌کم ۲۰ هزار نفر از مردان جوان و نوجوان در کارزار نژادپرستانه بر ضد بازیگر سیاهپوست «شکارچیان روح» شرکت دارند. تیزر این فیلم که در یوتیوب منتشر شد، کاربران به آن آنقدر رأی منفی دادند که به عنوان بدترین تیزر فیلم‌های سینمایی در تاریخ یوتیوب به ثبت رسید. همه هم فقط به خاطر اینکه بازیگران این فیلم زن هستند و در میان آن‌ها هم یک زن سیاهپوست حضور دارد.

در بانک اطلاعاتی اینترنتی فیلم‌ها (Imdb) نیز «شکارچیان روح» امتیاز اندکی به دست آورد. آن هم پیش از آنکه این فیلم اصولاً در سینماها به نمایش درآمده باشد.

بر اساس تحلیل بانک اطلاعاتی اینترنتی فیلم‌ها، ۱۸۶۵ مرد بین سنین ۱۸ تا ۴۴ در نظرخواهی درباره این فیلم شرکت کرده بودند. در مقابل این گروه، فقط ۱۶۹ زن حضور داشتند.

ظاهراً داستان فیلم در زندگی روزانه مردم تحقق پیدا کرده است. منتها به جای آنکه ارواح خبیث و دیوها به مردم هجوم بیاورند، این روح نژادپرستی و تبعیض علیه سیاهان و تلاش برای منزوی کردن آنان در زندگی اجتماعی‌ست که ظهور کرده است.

دو هفته پیش پلیس در شهر فالکن‌هایتس در ایالت مینه‌سوتای امریکا اتوموبیلی را که چراغ عقب آن معیوب بود متوقف کرد و در اثر یک سوءتفاهم مرد سیاهپوستی را که به همراه همسرش و دختر خردسالش در این اتوموبیل نشسته بود با گلوله از پای درآورد. لاویش رینولدز، همسر این مرد، از این حادثه فیلم گرفت و پس از بازگویی واقعه، در حالی‌که همسرش در کنار او جان می‌باخت، آن را در آخرین لحظات، پیش از آنکه پلیس بازداشتش کند در فیسبوک انتشار داد. این فیلم تاکنون بیش از شش میلیون بار دیده شده و در رسانه‌های خبری جهان هم بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 166 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:04

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا قول «شفافیت» در مورد کشتار غیرنظامیان سوری در جریان حملات هوایی ائتلاف جهانی را داد. اپوزیسیون سوریه از ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا خواست تا حملات هوایی خود را تعلیق کند.

اشتون کارتر: «ما همه‌کار خواهیم کرد تا جان غیرنظامیان را حفظ کنیم.»

اشتون کارتر: «ما همه‌کار خواهیم کرد تا جان غیرنظامیان را حفظ کنیم.»

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اشتون کارتر چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر در نشست رسانه‌ای خود در جریان گردهمایی وزیران دفاع ائتلاف جهانی ضد داعش در واشنگتن، در ارتباط با بمباران روز سه‌شنبه گفت پرونده‌ای در این‌باره تشکیل خواهد شد و «ما در این زمینه شفاف خواهیم بود.»

اشتون افزود: «[در جریان بمباران] ما همه‌کار خواهیم کرد تا جان غیرنظامیان را حفظ کنیم.»

ائتلاف عرب ـ کرد «نیروهای دمکراتیک سوریه» (FDS) که از سوی ائتلاف جهانی حمایت می‌شود از تاریخ ۳۱ مه نبرد دشواری را برای بازپس‌گیری شهر استراتژیک منبج از دست اسلامگرایان تندرو آغاز کرده است. منبج در بین مرز ترکیه و شهر رقه قرار دارد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روز سه‌شنبه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیرماه حملات هوایی ائتلاف جهانی به‌رهبری آمریکا  به دو روستای توخار و الهوشریه در نزدیکی منبج، جان دست‌کم ۵۶ غیرنظامی شامل ۱۱ کودک را گرفت.

ائتلاف اصلی مخالفان سوریه روز چهارشنبه در «نامه فوری برای وزیران امور خارجه ائتلاف ضد داعش» از آن‌ها خواست تا در این منطقه درگیری حملات هوایی خود را متوقف کرده و قول دهند که درباره حملات هوایی سه‌شنبه تحقیق کنند.

این ائتلاف تعداد کشته‌شدگان غیرنظامی بمباران اطراف منبج را ۱۲۵ نفر اعلام کرده است.

سازمان غیردولتی «اِیروارز» که بر حملات هوایی ائتلاف جهانی علیه داعش نظارت می‌کند و مقر آن در لندن است می‌گوید در حدود ۱۴ هزار بمباران ائتلاف جهانی از ماه اوت ۲۰۱۴ تا کنون یک هزار ۴۲۲ غیرنظامی کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

۵۶ غیرنظامی در حمله نیروهای ائتلاف به روستای تحت کنترل داعش کشته شدند

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 141 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:04

وزیر کشور ایران از بازداشت ۴۰ نفر  در جریان کشف یک تونل ۴۰ متری در شهرستان خاش خبر داده و گفته است که قرار بوده از این تونل در عملیات تروریستی استفاده شود.

Khash

عبدالرضا رحمانی فضلی روز پنج‌شنبه ۳۱ تیر ماه با اعلام این خبر در همایش فصلی خانه احزاب در وزارت کشور گفته است که این تونل در عمق ۲۰ متری زمین و در نزدیکی مراکز نظامی و امنیتی حفر شده است.

خبرگزاری تسنیم اما در خبری درباره همین تونل، با اعلام بازداشت ۱۰ نفر در عملیات مشترک ماموران نیروی انتظامی شهرستان خاش و نیروهای وزارت اطلاعات، بازداشت شدگان را اعضای یک تیم تروریستی‌ معرفی کرده که قصد خرابکاری در مقرهای نظامی و امنیتی را داشته‌اند.

پایگاه خبری پلیس زاهدان درباره عملیات بازداشت این افراد در یک اطلاع‌رسانی محدود اعلام کرده است که «با توجه به پایش‌های میدانی و اشراف اطلاعاتی، ماموران انتظامی و دستگاه‌های امنیتی از حفاری تونلی به‌ قصد خرابکاری در منزلی در همجواری دو مرکز مهم نظامی و امنیتی به وسیله گروه‌های معاند، مطلع شدند.»

پلیس گفته است در بازرسی از خانه‌ای که این تونل در عمق ۲۰ متری آن حفر شده و امکان ۳۰ متر حرکت به‌ سمت مقرهای نظامی و امنیتی در آن وجود داشته، یک ریموت تله انفجاری، مقداری سلاح و مهمات، وسایل حفاری پیشرفته و نقشه‌ مسیر حفاری به سمت مراکز نظامی و امنیتی به دست آمده است.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 132 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 18:04

علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید حدود ۲۶ دستگاه متولی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در ایران بیشترین سهم را از بودجه فرهنگ و هنر می‌‌برند اما به جایی پاسخگو نیستند.

poul

به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، علی‌اصغر کاراندیش شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه / ۳۰ تیر گفت: «۶۱ هزار میلیارد ریال از بودجه ۷۱ هزار میلیارد ریالی حوزه فرهنگ و هنر در سال جاری در اختیار نهادها و سازمان‌هایی قرار گرفته است که در خصوص عملکرد خود به کسی پاسخگو نیستند.»

او بودجه وزارت ارشاد اسلامی را در سال جاری ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت این میزان اعتبار جوابگوی نیازهای فرهنگ و هنر در کشور نیست.

«سازمان‌های غیرپاسخگو» به نهادها، بنیادها و ارگان‌هایی گفته می‌شود که به جریان اصولگرای افراطی یا محافظه‌کار طرفدار رهبر نظام اسلامی تعلق دارند و مستقل از مجموعه دولت فعالیت می‌کنند و به مجلس و دولت پاسخگو نیستند. بیشتر این مراکز، تحت ریاست و اشراف روحانیان حوزه علمیه قم‌اند و در راستای منویات آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حوزه دین و فرهنگ کشور و منطقه فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر ارشاد می‌گوید بیش از ۸۵ درصد بودجه حوزه فرهنگ و هنر در اختیار چنین سازمان‌هایی است «ولی همه توقعات و انتظارات در این زمینه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

چنین موردی تنها محدود به بودجه امسال نمی‌شود و تقریباً در سال‌های گذشته نیز سهم این‌گونه نهادها از بودجه کشور کمابیش به همین شکل بوده است.

در سال گذشته (۱۳۹۴) وزارت ارشاد تنها ۱۳ درصد بودجه فرهنگی کشور را دریافت کرد و ۸۷ درصد آن هزینه نهادهای غیرپاسخگو شد.

سال‌هاست که جدولی جداگانه به پیوست لایحه بودجه منتشر می‌شود که در آن بودجه‌هایی به مؤسسات و مراکز فرهنگی خاصی که توانسته‌اند از هر طریق ممکن نامشان را در این جدول بگنجانند، تعلق می‌گیرد. این جدول پیش از این‌ها با عنوان «جدول ١٢» و در چند سال اخیر با عنوان «جدول ١٧» شناخته می‌شود.

در این جدول نهادهایی مانند حوزه علمیه قم و مؤسسات وابسته به آن، هیئت رزمندگان اسلام، طرح زیارت و تعداد پرشماری مؤسسه که تحت عناوینی مانند علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دسته‌بندی شده‌اند، قرار دارند.

برای نمونه در بودجه امسال «مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی» که  به صورت مستقیم زیر نظر آیت‌الله خامنه‌ای و دفتر او اداره می‌شود بودجه ۱۴ میلیارد تومانی دارد. یا بودجه‌ای به مقدار ۳۰ میلیارد تومان با عنوان «کمک به آستان‌های زیر نظر مقام معظم رهبری» در «جدول ١٧» آمده است که در لایحه دولت نبوده است.

بیشتر بخوانید:

بودجه فرهنگی کشور به چه اشخاص و نهادهایی داده می‌شود؟

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 142 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:09

۳۱ تیر ۱۳۹۵

از زمان آغاز تلاش برای کودتا در روز جمعه ۱۵ ژوئن، صدای زنان از صحنه سیاسی ترکیه غایب مانده است.

Turkey women Coup

تصاویر تظاهرکنندگان در خیابان‌ها نشان می‌دهد که اغلب آنها مردند، رهبران کودتاچیان هم مرد بودند، ۸۵ درصد دولت ترکیه از مردان تشکیل شده و تنها یک وزیر زن در کابینه هست. در ۴۳ شهر ترکیه، حتی یک نماینده زن هم وجود ندارد.

شاید این که این اغلب محافظه‌کاران بودند که در خیابان‌ها تحصن کردند، یک دلیل غیبت زنان در رویدادهای اخیر باشد. دست کم یکی از گروه‌های مذهبی به نام جنبش اسماعیل‌آقا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این جنبش تصمیم گرفته که زنان در خانه بمانند و برای مردانی که برای حمایت از دولت به خیابان می‌روند دعا کنند.

همزمان برخی از گروه‌های زنان می‌گویند که در این روزها به شکل خاص هدف قرار گرفته‌اند. در توییتر، زنان زیادی درباره کودتا حرف می‌زنند و و می‌گویند که آزار جنسی در خیابان به دنبال آن بیشتر شده است، گروهایی از زنان درباره زبان زن‌ستیز هر دو طرف درگیری گزارش می‌دهند که زنان را به گروگان‌های جنگی فروکاسته‌اند.

گروه «زنان دانشگاهی» که یک گروه فمینیستی مشهور  است در بیانیه‌ای نوشته‌ است: «کودتا، جنگ و عقب‌گرد آ ک پ و جهادی‌ها، همه، همواره  زنان را هدف قرار  داده‌اند. آنها از آزار جنسی برای محدود کردن آزادی حرکت و حضور اجتماعی زنان استفاده می‌کنند. آنها می‌خواهند مردانگی خود را با تهدید زنان و دختران دشمنان‌شان به تجاوز به رخ بکشند. زنان باید از خود دفاع کنند.»

مطلب را به بالاترین بفرستید: ارسال به بالاترین

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 148 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 15:09

با گذشت بالغ بر ۶۳ سال از احداث رادیوتلسکوپ غول‌آسای آرسیبو واقع در کشور پورتوریکو، مهندسین چینی با اتمام پروسه ساخت «تلسکوپ کروی با دهانه ۵۰۰-متری» (اختصاراً FAST)، رکورد بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ تک‌بشقابی جهان را جابجا کردند. FAST که عملیات علمی خود را تا پایان شهریورماه سال جاری آغاز خواهد کرد، با بهره‌مندی از دهانه بزرگ و سطح بازتابنده یکدست خود، توقّعات جامعه علمی برای پیشبرد تحقیقات رادیو-اخترشناختی، از جمله جستجوها پی نشانه‌های احتمالی هوش فرازمینی را بالاتر برده است.

china radio telescope 2016 FAST-1

دورنمایی از رادیوتلسکوپ ۵۰۰-متری FAST، واقع در رشته‌کوه دائودانگ چین / آسیانیوز

پرانرژی‌ترین نوع از امواج رادیویی، طول موجی در حدود یک‌میلیون بار بلندتر از امواج نور مرئی دارد. و این یعنی که سطوح لازم برای کانونی کردن (و لذا بزرگنمایی) حتی پرانرژی‌ترین امواج رادیویی، اگرچه باید بزرگ‌تر باشند، اما چنانچه تا یک‌میلیون بار نسبت به یک آینه معمولی کم‌تر صیقل بخورند هم اختلالی را در فرآیند بازتاب ایجاد نخواهند کرد. همین موجب می‌شود تا ساخت «رادیوتلسکوپ»ها علی‌رغم ابعاد لاجرم بزرگ‌شان، مقرون‌به‌صرفه‌تر از ساخت حتی تلسکوپ‌های کوچک‌تر فعّال در نور مرئی باشد؛ چراکه فرآیند ذوب و قالب‌گیری و صیقل یک آینه مقعّر معمولی، وقت و هزینه‌ای به مراتب بیشتر از طراحی یک بشقاب رادیویی (از طریق چینش موزائیک‌وار چند صفحه فلزی بر یک سطح بسیار وسیع‌تر) خواهد برد.

اما در عین حال ابعاد بزرگ‌تر بشقاب‌های رادیوتلسکوپی، مشکل طراحی یک «مقر» مقاوم برای تحمّل وزن این بشقاب‌ها را پررنگ‌تر می‌کند، و محدودیت‌های مهندسی‌ تازه‌ای را برای بزرگ‌ترین ابعاد ممکن یک رادیوتلسکوپ متحرّک پیش می‌کشد. مصداق بارز تبعات عبور از این محدودیت‌ها، فروریزش رادیوتلسکوپ «۳۰۰-فوتی» (با قطر بشقاب ۹۱-متر)، در «رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی» ایالات متحده (NRAO)، واقع در دره گرین‌بنک ویرجینیا، در پانزدهم نوامبر ۱۹۸۸ بود (تصویر). حتی با گذشت ۲۸ سال از آن واقعه، قطر بشقاب بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ متحرّک امروز جهان («رادیوتلسکوپ رابرت سی. بایرد»، واقع در همان رصدخانه)، تنها ۲۰ درصد از رادیوتلسکوپ ۳۰۰-فوتی بزرگ‌تر است (این در حالی‌ست که طی مقطعی مشابه، قطر بزرگ‌ترین تلسکوپ نور مرئی وقت جهان، ۷۳ درصد افزایش یافته است).

برای فائق آمدن بر محدودیت‌های ساختاری مقر رادیوتلسکوپ‌ها، مهندسین از دو روش بهره می‌گیرند: الف) روش تداخل‌سنجی؛ و ب) ساخت رادیوتلسکوپ‌های غیرمتحرک.

در روش اول، مهندسین از طریق تلفیق امواج دریافتی توسّط چند رادیوتلسکوپ مستقل، اقدام به تقویت سیگنال نهایی می‌کنند. هرچه که این رادیوتلسکوپ‌ها در فاصله‌ای دورتر از هم واقع شده باشند، «رزولوشن» سیگنال نهایی هم بیشتر خواهد بود، و هرچه سطح نورگیری بیشتری را پوشش بدهند، «شدّت» این سیگنال افزایش خواهد یافت. از همین‌رو مهندسین برای تقویت توأمان شدت و رزولوشن سیگنال در عین پرهیز از مواجهه با مشکلات ساخت رادیوتلسکوپ‌های بزرگ و متحرّک، اقدام به ساخت مجموعه‌ای از رادیوتلسکوپ‌های کوچک‌تر در یک فضای محدود می‌کنند، و در عوض امکان جابجایی را به خود این رادیوتلسکوپ‌های کوچک‌تر می‌دهند (تا بدین‌وسیله بتوان بنا به نیاز، رزولوشن یا شدّت سیگنال را افزایش داد؛ هرچند که در این روش نمی‌توان همزمان این دو مؤلفه را افزایش داد).

همین‌گونه «آرایه‌تلسکوپ‌»ها را برای تقویت امواج نور مرئی هم می‌‌توان طراحی کرد و به کار بست، اما با صرف هزینه‌ای بسیار بیشتر و بهره‌وری‌ای نسبتاً پایین‌تر (مثلاً تلسکوپ‌های نور مرئی و دوقلوی کِک در هاوایی، یا تلسکوپ‌های چهارقلوی VLT در صحرای آتاکامای شیلی، عملاً دو «آرایه‌تلسکوپ» در نور مرئی‌اند). اما چنین روشی رهیافت بسیار پرطرفدارتری در امواج کم‌انرژی‌تر (اعم از امواج رادیویی) به شمار می‌رود. بزرگ‌ترین آرایه‌تلسکوپ‌ رادیویی جهان، موسوم به آرایه VLA (مخفف «آرایه بسیار بزرگ»)، مجموعه‌ای از ۲۷ رادیوتلسکوپ متحرّک با قطر بشقاب ۲۵ متر است، که به شکل حرف Y در محدوده‌ای به قطر حداکثر ۴۲ کیلومتر، بر روی ریل‌ مستقر شده‌اند. رزولوشن این آرایه، از ۲ دهم تا ۴ هزارم ثانیه قوس متغیر است (معادل تشخیص عوارضی به قطر ۴ متر در سطح ماه).

china radio telescope 2016 FAST-2

بخشی از رادیوتلسکوپ‌های آرایه VLA، واقع در صحرای نیومکزیکو / دایره‌المعارف ویکی

دومین رهیافت مهندسین برای عبور از محدودیت‌های ساخت رادیوتلسکوپ‌های بزرگ و متحرک، ساخت بشقاب‌های غیرمتحرک و تکیه بر چرخش زمین به عنوان مکانیسم جابجایی میدان دید این تلسکوپ‌هاست. در این روش، سطح یک گودال غول‌آسا را با صفحات بازتابنده می‌پوشانند، و سپس با آویزان کردن گیرنده‌ در محل کانون این حفره، با روشی شبیه به جابجایی دوربین‌های عنکبوتی در استادیوم‌های ورزشی، به تلسکوپ امکان جابجایی بسیار اندک میدان دیدش را می‌دهند.

بارزترین نمونه از این رادیوتلسکوپ‌های غول‌آسای غیرمتحرک، رادیوتلسکوپ آرسیبو در حومه شهری به همین نام، واقع در کشور پورتوریکو است. این تلسکوپ که فرآیند ساخت آن در سال ۱۹۶۲ به اتمام رسید، از مجموعاً ۳۸ هزار و ۷۷۸ صفحه آلومینیومی مستطیلی‌شکلی (به ابعاد ۱ در ۲ متر) که سطحی کروی به قطر ۳۰۵ متر را پوشانده‌اند، تشکیل شده است. و گیرنده آن نیز از طریق سه کابل متصل به دو دکل ۸۱ متری و یک دکل ۱۱۱ متری در اطراف حفره، در نقطه کانون حفره آویزان شده است. طراحی منحصربفرد رادیوتلسکوپ‌هایی از این دست، طبیعتاً محدودیت‌هایی را در اهداف علمی‌شان هم به دنبال خواهد داشت؛ چراکه میدان دیدشان فقط در اطراف بالاترین نقطه آسمان (موسوم به نقطه سمت‌الرأس) متمرکز است، و فقط با ضرباهنگ چرخش زمین نیز جابجا می‌شود.

china radio telescope 2016 FAST-3

دورنمایی از بشقاب ۳۰۵-متری رادیوتلسکوپ آرسیبو، واقع در کشور پورتوریکو

اما در عین چنین محدودیت‌هایی، این‌گونه تلسکوپ‌ها گزینه‌های خوبی برای مسّاحی بُرش‌های تصادفی از آسمان، به ویژه به‌منظور کسب داده‌های خام و دقیقی که می‌توانند حاوی نشانه‌هایی احتمالی از هوش فرازمینی باشند، به شمار می‌روند.

و حال، چند روزی می‌شود که آخرین قطعه از جورچین ۴۴۵۰تایی صفحات بازتابنده تلسکوپ ۵۰۰-متری FAST در جای خود قرار گرفته تا فرآیند تکمیل بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ‌ تک‌بشقابی جهان به اتمام برسد. این رادیوتلسکوپ در حومه شهر کدو، واقع در رشته‌کوه دائودانگ در استان گوئیژوی چین واقع شده است؛ و محیط کوهستانی پیرامون آن، شرایط ایده‌آلی را برای دفع امواج مزاحمِ پیرامون فراهم کرده است.

طرح تلسکوپ FAST در سال ۱۹۹۴ ارائه شد، و چهارده سال بعد هم به تصویب کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین رسید تا فرآیند ساخت آن در سال ۲۰۱۱ آغاز گردد. بدین‌منظور، لازم بود تا روستایی ۶۵ نفره تخلیه گردد، و جمعیتی ۹۱۱۰ نفره از ساکنین شعاع ۵ کیلومتری تلسکوپ هم – به منظور پیش‌گیری از بروز نویزهای رادیویی – به سکونتگاهی دیگر نقل مکان کنند. این مهم، با پرداخت غرامتی ۱۰ هزار یوانی (معادل ۱۵۰۰ دلار آمریکا) به هر خانوار، علاوه بر تأمین مسکن‌شان، محقق شد.

ساخت تلسکوپ FAST، مجموعاً ۱ و نیم میلیارد یوان (معادل ۱۸۰ میلیون دلار آمریکا) هزینه در پی داشت، و قرار است که پس از اتمام فاز آزمایشی آن، عملیات خود را در سپتامبر سال میلادی جاری آغاز کند. این تلسکوپ، رصدهای دو سال اول خود را به اهداف اخترشناسان چینی اختصاص خواهد داد، و سپس وقت آن در اختیار اخترشناسان بین‌المللی هم قرار خواهد گرفت. تخمین زده می‌شود که چنانچه بتوان روزی نشانه‌های هوش فرازمینی را در امواج رادیویی یافت، تلسکوپ FAST از توانی معادل ۵ تا ۱۰ برابر بزرگ‌ترین رادیوتلسکوپ‌های کنونی برای تحقّق این رؤیا برخوردار باشد.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 184 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 13:21

مهراوه خندان، دختر نسرین ستوده برای دومین بار ممنوع الخروج شد.

خانواده او امروز پس از مراجعه به اداره گذرنامه متوجه شدند که دلیل دربافت نکردن گذرنامه‌ درخواستی‌اش ممنوعیت خروج اوست.

این خبر را رضا خندان، پدر مهراوه و همسر نسرین ستوده در فیس بوک خود اعلام کرده است.

بار اولی که دادستانی تهران به دستور وزارت اطلاعات مهراوه خندان را ممنوع الخروج کرد، او ۱۲ سال بیشتر نداشت و این بار در کمتر از ۱۷ سالگی ممنوع‌الخروج شده است.

بار اول در اعتراض به این حکم، نسرین ستوده به مدت ۴۹ روز اعتصاب غذا کرد که با گسترش اعتراضات و حمایت‌های مختلف ممنوعیت او برداشته شد؛ اگر چه در آن زمان قصد سفر نداشت.

نسرین ستوده آن زمان در نامه‌ای با اشاره به این‌که «دخترش مثل هر کودکی و نه بیشتر از کودکان دیگر، حق دارد در این سنین فارغ از ترس و تهدید مجازات، زندگی کند»، گفته بود: «مجازات کودکان مطلقاً ممنوع است چه رسد به مجازات‌های سیاسی به خاطر والدین‌شان.»

اکنون پس از چهار سال بدون داشتن پرونده‌ای دوباره او را ممنوع الخروج کرده‌اند.

رضا خندان نوشته: «بی تردید در قبال پایمال کردن حقوق فرزندمان مان ساکت نخواهیم نشست.»

مهراوه کمتر از ۱۷ سال سن دارد و قانونا کودک محسوب می‌شود.

اداره گذرنامه اعلام کرده که در راستای اجرای فرمان وزارت اطلاعات از صدور گذرنامه او جلوگیری کرده است.

همسر و فرزند نسرین ستوده ممنوع از خروج شدند

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 135 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:05

بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۰ ژوئیه/۳۰ تیر یک دانشجویی ایرانی به اشتباه هدف عملیات ضد تروریستی پلیس بروکسل بود که به مدت چند ساعت ادامه داشت. این فرد جلیقه‌ای حاوی سیم و باطری پوشیده بود و پلیس بروکسل با این فرض که بمب‌گذار انتحاری است او را دستگیر کرد.

دانشجویی ایرانی به زانو در آمده بمب حمل نمی‌کرده است.

دانشجویی ایرانی به زانو در آمده بمب حمل نمی‌کرده است.

پس از دستگیری مشخص شد که این فرد، دانشجویی رشته پرتوشناسی بوده و جلیقه هم ابزار کار پژوهشی اوست.

مقامات پلیس بروکسل اعلام کرده‌اند که به‌هرحال علیه این دانشجو اقامه دعوی خواهند کرد چراکه او به فریادهای پلیس پاسخ درستی نداده است.

این دانشجو زبان دومش انگلیسی است و زبان پلیس بروکسل (فرانسوی) را متوجه نشده است.

روز چهارشنبه پلیس ضد تروریستی پس از هشدارها در مورد یک فرد که جلیقه انتحاری پوشیده است به مرکز کلان‌شهر بروکسل آمد و به مدت پنج ساعت درگیر دستگیری این دانشجو بود.

پلیس بروکسل با حمایت تیم خنثی‌سازی بمب اطراف این دانشجو را محاصره کردند و در یک مقطع حتی روبات خنثی‌سازی بمب را هم به نزدیکی این دانشجو فرستادند. این روبات می‌توانست جان این دانشجو را بگیرد و او را هدف قرار دهد.

سوءظن‌ها به این دلیل ایجاد شده بود که این دانشجو یک بارانی سیاه بلند پوشیده بود که از زیر آن سیم‌ها بیرون بودند و جلیقه‌ای هم به تن داشته که حاوی باطری و شبکه پیچیده‌ای از سیم‌ها بوده است.

نام این دانشجو در گزارش پلیس بروکسل آورده نشده است اما دانشگاه «گنت» تأیید کرده است که او در واقع یک دانشجوی پرتوشناسی است و تجهیزاتی که او حمل می‌کرده برای مقایسه سطح تابش در داخل کلان‌شهر بروکسل و حومه این شهر بوده است.

دلیلی که این دانشجو قادر نبوده به پرسش‌های پلیس ضد تروریستی پاسخ دهد این بوده که او نه زبان فرانسوی بلند است و نه زبان فلاندری. این دانشجو در دانشگاه به زبان انگلیسی درس می‌خواند و پژوهش می‌کند. به گفته سخنگوی دانشگاه «گنت» این دانشجو به زبان انگلیسی مسلط است.

تصاویر رسانه‌های محلی مردی را نشان می‌دهند که به زور اسلحه به زانو در آمده در حالی که در محاصره پلیس ضد تروریستی است و مأموران آتش‌نشانی هم در محل دیده می‌شوند.

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 127 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:05

۳۰ تیر ۱۳۹۵

رئیس جمهوری ترکیه پس از جلسه شورای امنیت ملی این کشور، از  تصمیم برقراری وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه خبر داد.

Turkish President Tayyip Erdogan speaks during a news conference at the Presidential Palace in Ankara

رجب طیب اردوغان شامگاه چهارشنبه ۲۰ ژوئیه و در پایان نشست ویژه شورای امنیت ملی و کابینه ترکیه، از تصمیم به برقراری وضعیت فوق‌العاده در این کشور خبر داد.

رئیس حمهوری ترکیه در توضیح این تصمیم گفت، تلاش برای سرنگونی حکومت “احتمالا هنوز پایان نگرفته” و ممکن است طرح‌های دیگری در دست اقدام باشند.

او افزود که برقراری وضعیت فوق‌العاده ضروری است تا بتوان همه عوامل دخیل در کودتا را رفع و دفع کرد. او مبنای این تصمیم را اصل ۱۲۰ قانون اساسی ترکیه خواند. طبق این اصل، چنانچه خشونتی گسترده، به نقص موازین دمکراسی و تهدبد نظم عمومی منجر شود، دولت اختیار برقراری وضعیت ویژه را دارد.

با به جریان افتادن مقررات وضعیت اضطراری، دولت ترکیه اختیار  آن را می‌یابد تا حقوق اساسی هم‌چون حق تجمع، آزادی بیان، آزادی مطبوعات و آزادی رفت و آمد را محدود یا به کلی ملغی کند. هم‌چنین دولت می‌تواند بر برنامه‌های رادیو و تلویزیون نظارت تام داشته باشد.

مطلب را به بالاترین بفرستید: ارسال به بالاترین

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 143 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 5:05

در حالی که پیش از این اعلام شده بود روز چهارشنبه نتیجه نهایی بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی اعلام خواهد شد، دومین جلسه رسیدگی به این موضوع بدون نتیجه پایان یافت. بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی در این جلسه حضور داشت و خواسته‌ای را از سوی خانواده‌اش مطرح کرد.

عباس کیارستمی (یکم تیر ۱۳۱۹ تهران - ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس)

عباس کیارستمی (یکم تیر ۱۳۱۹ تهران – ۱۴ تیر ۱۳۹۵ پاریس)

دومین جلسه رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی چهارشنبه ۳۰ تیر با حضور ریاست کل سازمان نظام پزشکی، قائم مقام وزیر بهداشت، معاون وزیر دادگستری، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی، قائم مقام سازمان پزشکی قانونی و سایر کارشناسان تشکیل شد. همچنین پزشک معتمد خانواده کیارستمی نیز در این نشست شرکت داشت.

بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی نیز ابتدا در این جلسه شرکت کرد و با ارائه درخواست‌ خانواده و پاسخ به برخی سئوال‌ها از جلسه خارج شد.

محسن خلیلی، سخنگوی کمیسیون کارشناسی ویژه تخصصی دادسرای انتظامی تهران بزرگ به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است در این جلسه گزارش کمیته منتخب کمیسیون که یکشنبه هفته گذشته با حضور پزشکان کادر درمانی کیارستمی در بیمارستان جم و آراد بررسی شده بود، به اعضا ارائه داده شد و سئوال‌های مشخص دادستان از اعضای کمیسیون بررسی مطرح شد که به دلیل محدودیت وقت به تعدادی از آن‌ها پاسخ داده شد.

به‌گفته خلیلی، بهمن کیارستمی در این جلسه درخواست کرده است که رسیدگی به پرونده همراه با دقت باشد و فدای «سرعت» نشود.

بهمن کیارستمی به ایسنا گفته است که در جلسه از کمیسیون درخواست کرده بررسی عملکرد تیم پزشکی فرانسوی و علت فوت از دستور کار این کمیسیون خارج شود و بررسی دقیق روند درمان در ایران از تاریخ اولین عمل جراحی تا اعزام پدرش به فرانسه در دستور کار قرار گیرد.

به‌گفته محسن خلیلی مقرر شده است در جلسات آینده پرونده پزشکی کیارستمی از فرانسه، هم از طریق وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و هم از طریق خانواده او پیگیری شود تا در تصمیم‌گیری نهایی، جمع‌بندی کامل انجام شود.

جلسه دوم رسیدگی به پرونده پزشکی کیارستمی در حالی بدون نتیجه پایان یافت که ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری دوشنبه ۲۸ تیر خود گفته بود روز چهارشنبه نتیجه نهایی بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران نیز روز سه‌شنبه در این‌باره گفته بود: « باید صبر کنیم که به قانون و مسیری که قانون نشان می‌دهد احترام بگذاریم.»

عباس کیارستمی، فیلمساز مطرح ایران و برنده نخل طلای جشنواره کن، اسفند‌ماه سال گذشته به دلیل مشکلات گوارشی در بیمارستان بستری شد و چهار عمل جراحی را پشت سر گذاشت. گفته می‌شد او به سرطان معده دچار شده است اما خانواده کیارستمی این موضوع را تکذیب می‌کردند. بنا بر برخی گزارش‌ها روند درمان کیارستمی در ایران به شکل مناسبی پیش نرفت و پس از چهار ماه سپری کردن مراحل درمان در ایران، به پاریس رفت. انتقال کیارستمی به پاریس برای تکمیل مراحل درمان بود اما ۱۴ تیرماه جاری این کارگردان برجسته سینما در سن ۷۶ سالگی بر اثر سکته مغزی در پاریس درگذشت.

مرگ عباس کیارستمی موجب شد تا کارزارهای مجازی برای پیگیری امکان اشتباه پزشکی در مورد درگذشت او تشکیل شود.

در ماه‌های اخیر، خبرها و گزارش‌های متعددی درباره خطاهای پزشکی در ایران منتشر شده و این بار که نام یک کارگردان برجسته سینما به موضوع پیوند خورده، حساسیت بیشتری برانگیخته شده است.

گروهی از اهالی سینما نیز روز جمعه ۲۵ تیر ماه در مقابل بیمارستان جم تجمع کردند تا به روند درمان کیارستمی اعتراض کنند. این تجمع با حضور نیروی انتظامی و پراکنده کردن معترضان به پایان رسید.

بیشتر بخوانید:

تجمع اهالی سینما در مقابل بیمارستان جم در اعتراض به روند درمان عباس کیارستمی

در رثای عباس کیارستمی

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 157 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:57

پلیس ترکیه به دستور دولت همه شماره‌های نشریه فکاهی «لمن» را از چاپخانه‌ها جمع‌آوری کرده است. ۲۰ پایگاه خبری و خبرگزاری هم به دستور دولت ترکیه مسدود شده‌اند. لباس‌شخصی‌ها به برخی کتابفروشی‌ها حمله کرده‌اند.

کاریکاتور روی جلد نشریه توقیف شده «لمن»

کاریکاتور روی جلد نشریه توقیف شده «لمن»

نشریه فکاهی «لمن» که از سال ۱۹۹۱ در ترکیه منتشر می‌شود، تازه‌ترین شماره‌اش را به کودتای نافرجام در ترکیه اختصاص داده است.

روی جلد این نشریه کاریکاتوری منتشر شده با عنوان: «تلاش برای کودتا در ترکیه»

در یک میدان بازی، دستی مردم را به مقابله با عده‌ای از نظامیان هل می‌دهد.

تحریریه نشریه فکاهی «لمن» امروز، چهارشنبه ۲۰ ژوئیه در توئیتر اعلام کرده که پلیس ترکیه همه نسخه‌های این نشریه را از چاپخانه‌ها جمع‌آوری کرده است.

حمله لباس‌شخصی‌ها به کتابفروشی‌ها در ترکیه

حمله لباس‌شخصی‌ها به کتابفروشی‌ها در ترکیه

اتحادیه روزنامه‌نگاران اروپایی اعلام کرده که در این فاصله سایت‌های ۲۰ پایگاه خبری و خبرگزاری هم به دستور دولت ترکیه مسدود شده‌اند.

روز گذشته ۲۷ شبکه رادیویی و تلویزیونی ترکیه به دستور دولت این کشور فعالیت خود را متوقف کردند.

همچنین گزارش‌ها و تصاویر تأیید نشده‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد لباس شخصی‌ها به کتابفروشی‌ها در شهرهای بزرگی مانند استانبول و ترکیه حمله می‌کنند و کتاب‌ها را از بین می‌برند.

جان دوندار، سردبیر روزنامه جمهوریت که به شش سال زندان محکوم شده اما حکم او هنوز اجرایی نشده است نسبت به سرکوب روزافزون مطبوعات و رسانه‌ها در ترکیه هشدار داده و اعلام کرده که بعد از کودتا، ترکیه در حال گذار از یک نظام سکولار به یک نظام غیر دموکراتیک و سرکوبگر است.

بیشتر بخوانید:

پرونده ویژه – ترکیه: پایان دوره کودتاها یا پایان لائیکلیک؟

سایت کاوه خان...
ما را در سایت سایت کاوه خان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : استخدام کار kavekhan بازدید : 158 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 0:57